Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Świlski: Bez głębokiego toru port w Gdyni poza najważniejszymi relacjami na Bałtyku

Dalej Wstecz
Autor:

sg

Data publikacji:
12-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Świlski: Bez głębokiego toru port w Gdyni poza najważniejszymi relacjami na Bałtyku
fot. BCT Gdynia
– Port w Gdyni jest już portem feederowym i bez wątpienia jednym z najbardziej konkurencyjnych na Bałtyku. Trzeba jednak pamiętać, że aby pozostać konkurencyjnym, trzeba szybko odpowiadać na wymagania współczesnego rynku – o potrzebie pogłębienia toru podejściowego do portu zapewnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Obecnie port w Gdyni posiada głębokość 13,5 m i maksymalne zanurzenie statków 12,7 m. Średnica obrotnicy wynosi 400 m (ramię - 200 m). Głęboki tor wodny do portu jest potrzebny głównie ze względu na obecne tendencje w branży przewozu kontenerów. Armatorzy budują coraz większe statki o coraz większym zanurzeniu, bo tak jest dla nich taniej. – Kryzys ekonomiczny, zmniejszający się popyt na dobra, dotknął przede wszystkim producentów, a w dalszej kolejności odbił się na pracy przewozowej światowych armatorów i przewoźników. Aby skutecznie zoptymalizować koszta transportu morskiego, najwięksi armatorzy decydują się na wykorzystanie coraz większych jednostek. Dla przykładu mogę podać, że obecnie niemal połowa kontenerowców, zamawianych w azjatyckich stoczniach przez armatorów, to statki, które transportować będą powyżej 10 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) – wyjaśnia marszałek województwa.

 

Te porty, które mają dobrze warunki nawigacyjne dla największych kontenerowców, mają szanse na obsługę połączeń oceanicznych. Port w Gdańsku posiada lepsze warunki nawigacyjne niż Gdynia (głębokość basenu do 16,5 metra) i może obsługiwać największe kontenerowce, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Korzysta z tego, obsługując w terminalu DCT serwis azjatycki AE10 Maersk Line. Gdyńskie BCT i GCT nie ma teraz takich możliwości.

 

Port w Gdyni dąży do pogłębienia toru do głębokości 15,5 metra i zwiększenia długości obrotnicy portowej do 280-290 metrów. Inwestycja znajduje się w planie rozwoju portu do 2015 roku, jednak koszty takich prac to setki milionów złotych. Przedsięwzięcie musi byc zatem finansowane z budżetu państwa, bo Zarządu Portu nie stac na jego samodzielną realizację.

 

Projekt pogłebienia toru popieraja władze województwa: – Pogłębienie toru podejściowego w porcie Gdynia do planowanych 15,5 metra jest jak najbardziej uzasadnione i potrzebne, ponieważ jest to inwestycja perspektywiczna dla całego regionu – przekonuje Ryszard Świlski. – Duże jednostki wymagają od portów morskich odpowiednich parametrów (długości nabrzeży, głębokich torów podejściowych, obrotnic). Bez tak ważnych elementów port w Gdyni może zostać wyłączony z najważniejszych relacji morskich na Bałtyku, co będzie miało skutki ekonomiczne nie tylko w regionie, ale dla gospodarki krajowej – przestrzega marszałek.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Mikołaj Kobryński 24 lipca 2024

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Drogi i autostrady

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Mikołaj Kobryński 22 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Gdynia: Drugi etap przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Mikołaj Kobryński 24 lipca 2024

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Drogi i autostrady

Gdynia: Droga Czerwona nieprędko

Mikołaj Kobryński 22 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5